torstai 19. toukokuuta 2016

8.5.2016 - mutkien kautta matkaan

Sunnuntaina olin suunnitellut lähteväni jo hyvissä ajoin palailemaan kohti pohjoista, mutta aamuinen hälyviesti punakaulahanhista muutti minun ja Jannen suunnitelmat, ja aamupäivän retkikohteeksi valikoitui Parikkalan Saari. Tosin sinne ajellessamme kävimme ensin tsekkaamassa onnistuneesti läheisen sirittäjäpaikan. Päästyämme pelipaikoille olivat linnut tilapäisesti kateissa, mutta löytyivät kohta juuri sieltä mistä olisimme itsekin niitä seuraavaksi etsineet - eli Suurenjärvenlietteen hanhiparvesta.

Tovin paikallisten harrastajien kanssa hanhia katseltuamme jatkoimme Pohjanrannan tornille, jonka edustalta löytyi iloksemme mustapyrstökuiri. Paikalla oli jo valmiiksi tuhansia valkoposkihanhia ja kohta lintuja alkoi lapata paikalle myös Suurenjärvenlietteen suunnasta, joten laitoimme paikallisille hälärin että nyt myös sieltä kadonneita punakaulahanhia kannattaisi etsiä jatkossa täältä, ja jatkoimme sitten matkaamme.

Palattuamme Parikkalaan kävimme syömässä ja lähdin sitten viimein ajelemaan kohti pohjoista. Saarta jälleen lähestyessäni tuli kuitenkin tieto, että Siikalahdella oli nähty kiljukotka, ja koskapa olin jo aika kaukana päätin Jannen soiton opastamana ajella Pirhosen Jarmon ja Rantasen Joukon seuraksi Saaren suurimman peltoaukean reunaan odottamaan, jos kotka tulisi sitä reittiä. Kohta paikalle saapuivat myös linnun löytäneet Mika Teivainen ja Arttu Valonen, mutta jonkin aikaa odoteltuamme tuli viesti, että kotka olikin havaittu pian ensitapaamisen jälkeen jälleen Siikalahdella, eli kyse olikin paikallisesta eikä liikkuvasta linnusta. Niinpä lähdin taas jatkamaan matkaani, joskin bongasin vielä Parikkalan viimeiseksi havainnoksi Tetrisuolta aamulla löytyneen peltosirkun.

Alkumatka meni vauhdikkaasti, joskin pysähdyin hetkiseksi Kiteen Puhoksessa ja laskin peltojen päältä peräti 57 lentävää töyhtöhyyppää. Suomussalmella näkyi kelon latvassa isolepinkäinen ja samalla hakkuulla huutelivat metsäviklo ja pikkukuovi. Saman kunnan puolella lensi edestäni ukkometso ja Kuusamon puolelle päästyäni alkoi tien varressa näkyä myös koppeloita sekä todella paljon jäniksiä.

Iltaöinen Kuusamon läpiajo tarjosikin yllättävän paljon nähtävää ja kuultavaa. Säynäjäperän kohdalla oli tien varressa hirvi ja lahdelta kuului viita- ja ruskosammakoiden mekastusta. Nissinjärven Kokkoperässä ui puolestaan reissun kolmas piisami. Pyörähdys Konttaisen parkkipaikalla ei antanut kuin muutaman laulurastaan, mutta pysähdys Varpasalmella tarjosi liroja, huutelevan härkälintuparin, soidintavia teeriä sekä yllätyksekseni myös puputtavan helmipöllön - ja muutamaa kilometriä myöhemmin edestäni lensi sitten lapinpöllökin!

Kemijärvelle saavuin vuorokauden juuri vaihduttua, sillä noin varttia yli puolenyön kirjasin Joutsijärveltä retkeni viimeisiksi havainnoiksi hirven ja viisi kapustarintaa.