keskiviikko 7. elokuuta 2013

30.7.2013 - Bengtskärin majakkasaarella

Vaikka sääennusteet lupasivat koko tiistaipäiväksi kovaa tuulta ja sadetta löysimme itsemme aamuyhdeltätoista Hangon Itäsatamasta kiipeämästä Bengtskärin majakkasaarta kohti lähtevään laivaan nimeltään m/s Summersea. Onneksemme sääennusteet menivät kuitenkin aivan mönkään ja saimme viettää lähes koko päivän aivan upeissa oloissa. Lisäksi matkaoppaanamme toimi aktiivinen lintuharrastaja Seppo Sällylä, joten jo menomatkalla tulivat hälytykset ohi lehtävistä merikihuista ja ruokeista jopa laivan kovaäänisten kautta.

Ensimmäiset lintuhavainnot kirjasin tosin jo Itäsatamassa, jossa näkyi jokunen meriharakka ja parvi valkoposkihanhia. Hangon puoleisella merialueella näimme kaksi tummaa merikihua ja Kemiönsaaren puolella kuntarajaa kaksi ruokkia.

Bengtskärille päästyämme näin heti rantautumispaikkamme lähiluodolla pienen kahlaajaparven, johon kuului kolme nuorta tylliä, vanha suosirri ja vanha kuovisirri. Iloksemme kuovisirri lensi myöhemmin pääsaareen ja pääsimme Sepon kanssa sitä kuvaamaankin.

Muuten saaren linnusto oli hyvin niukkaa. Jokunen västäräkki siellä sentään lenteli ja lokkilintuja edusti mm. yhdessä pikkulammikossa uiskennellut nuori naurulokki.

Mieleenpainuvimpia lintuja olivat kuitenkin viisi saarelle eksynyttä nuorta käpytikkaa, jotka haeskelivat ravintoa niin maasta, kallioilta kuin rakennuksistakin. Puiden puuttuessa tikat kiipeilivät majakassakin.

Saari oli kuitenkin upea ja ehdottomasti kokemisen arvoinen, ja sainpa minä paikalla vielä yksityisopastustakin, kun kolusin majakkaa ja rantakallioita Sepon seurassa.

Paluumatkalla näkyi taas pari ruokkia ja tuulen pikkuhiljaa yltyessä näin myös riskilän lentämässä kahden määrittämättä jääneen ruokin/kiislan kanssa. Morgonlandet nimistä lintusaarta ohittaessamme istui saaren korkeimmalla kohdalla vanha merikotka ja jossain Hangon edustalla patsasteli nelisenkymmentä merimetsoakin.

Laivan palattua Hankoon käväisimme Neljän tuulen tuvalla ja jatkoimme Svanvikille, jossa kävin yrittämässä paikalla vielä samana aamuna havaittua avosettia. Tornille päästyäni tuli välillä vettä kuin aisaa, mutta rannan kahlaajia edustivat vain 28 liroa, 12 valkovikloa, 4 mustavikloa ja tylli. Lisäksi tornin edustalla näkyi 40 kanadanhanhea ja kolme räyskää.

Koska osa rannasta jäi ruovikon taakse katveeseen, kipaisin vielä mutkan Högholmenilla, josta tuonkin osan pystyi hallitsemaan. Ruovikon reunasta löytyi kyllä kolme harmaahaikaraa, mutta ei mitään muuta uutta. Autolle palatessani näin vielä pari tuulihaukkaa ennen kuin jatkoin jo aika kärsimättömäksi käyneen matkaseurani kanssa Kirkkonummelle. Jossain paluumatkan varrella näkyi vielä tien varressa kaksi metsäkaurista.