perjantai 20. marraskuuta 2015

13.-18.11.2015 - Turusta Murmanskiin

Perjantaiaamuna olimmekin jo Turussa ja viikonloppu meni sitten festareilla, joissa oma toiminimeni oli Kemijärven kaupungin nuorisotyöntekijä. Paluumatkalle lähdimme sunnuntaina iltapäivällä ja kotona olimme joskus aamuneljän jälkeen. Kahden tunnin "yöunien" jälkeen herätyskello herätti aamuseitsemältä, pakkasin uudet kamat matkaan ja aamuyhdeksältä istuin taas bussissa - nyt matkalla kohti Murmanskia!

Alkuviikon ohjelmassa oli Itä-Lapin kuntayhtymän reissu Venäjälle, ja minut oli kaupunginhallitus nimennyt Kemijärven edustajaksi delegaatioon, jossa olivat mukana myös mm. kuntayhtymän kehittämispäällikkö, Pelkosenniemen ja Savukosken kunnanjohtajat sekä Sallan hallinto- ja kehittämisjohtaja.

Ensimmäinen etappimme oli Kantalahdessa, jossa söimme ja tapasimme sitten ystävyyskaupunkimme johtoporrasta, mikä päätyi niin paikallislehtiin kuin -televisioonkin.

Illalla olimme viimein Murmanskissa, jossa majoituimme Meridian -nimiseen hotelliin. Tiistaiaamuna hotellihuoneeni ikkunasta avautuikin sitten tällainen maisema...

Aamupalan jälkeen kävelimme läheiselle jäähallilla oleville Arktinen alue -messuille, jossa meitä Itä-Lapin lähetystöä haastateltiin jopa paikallisiin TV-uutisiin.

Lounaan jälkeen ehdin käydä pienellä kävelyllä kaupungilla.

Linnuista näkyvimpiä olivat pulut, joita tuntui olevan joka paikassa - eikä ihme, sillä niille sekä varpusille oli ripotettu ruokaa pitkin tienvieruksia.

Vaikka tämän Venäjänreissun lintuhavainnot rajoittuivat niiden lisäksi vain bussin ikkunasta näkemiini harakoihin, variksiin ja korppeihin, tullirakennusten pihoissa pyörineisiin talitiaisiin, pariin viherpeippoon ja kaupungin yllä lennelleisiin isoihin lokkeihin, näkyi kaupungilla lupauksia paremmastakin...

Iltapäivällä osallistuimme Murmanskin kuvernöörin johtamaan isoon Arktinen suunta -tapahtumaan ja ilta päättyi taas juhlavaan päivälliseen.

Keskiviikkoaamuna pakkasimme kamppeemme heti aamupalan jälkeen ja kävimme vielä viereisen Azimut -hotellin Arctica -keskuksessa neuvottelemassa vireillä olevasta Barents Growth Corridor -hankkeesta. Neuvotteluhuoneen ikkunasta avautui ihan mainio näköala kaupungille ja Kuolavuonolle.

Loppupäivän istuimme sitten taas pääosin bussissa kun ajoimme ensin Kantalahteen päivälliselle ja sieltä illaksi kotosalle asti.