perjantai 11. maaliskuuta 2016

27.2.2016 - Ahvenanmaaralli

Perjantaina lähdin jo aamupäivällä ajelemaan kohti Rovaniemen lentoasemaa. Sitä oli tosin edeltänyt melkoinen valmistelu – ja vielä aamulla kävin koululla kopioimassa kokeita ja tapaamassa valvontaluokkani oppilaita. Saavuttuani Rovaniemelle ja löydettyäni sopivan parkkipaikan avasin autoni ikkunan ottaakseni automaatista pysäköintilipukkeen. Ikkuna ei kuitenkaan enää sulkeutunut! Varmistaakseni, että painoin tosiaan nappia oikein kokeilin samaa toisella etuikkunalla, ja sekin avautui nätistä – mutta ei enää sulkeutunut. Siinäpä sitten olin – lentokentän parkkipaikalla valmiina lähtöön kohti etelää, mutta autossa jonka molemmat etuikkunat olivat jämähtäneet auki. Kävin heittämässä matkalaukkuni hihnalle, ja lähdin kiireesti etsimään sopivaa hallitilaa, jossa saisin pakkasen jähmettämää autoani sulatettua ja ehkä sitä kautta ikkunoita auki. Sellainen löytyikin läheisen Europcar  -autovuokraamon tiloista. Vajaan puolen tunnin lämmittely ei kuitenkaan ehtinyt vaikuttaa riittävästi, joten sain erittäin avuliaalta henkilökunnalta kyydin lentoasemalle ja autoni sai jäädä halliin sulamaan.

Helsinkiin saavuttuani Janne ja Hanna nappasivat minut hetken odottelun jälkeen kentältä ja jatkoimme Turkuun, josta joukkueemme neljäs jäsen eli Ala-Kojolan Mikko löytyi rautatieasemalta. Matkan varrella teimme sentään yhden mutkan ja kävimme Piikkiössä tuijottelemassa kasvihuoneita, joissa talvehti kuulemma kahdeksan västäräkkiä. Illan jo hämärtyessä emme kuitenkaan nähneet vilaustakaan linnuista.

Käytyämme kaupassa hakemassa retkieväät ajoimme satamaan ja klo 20:55 Viking Grace starttasi kohti Ahvenanmaata muutamien meri- ja harmaalokkien kierrellessä vielä laivaa. Matka sujui perinteiseen tapaan eli ensin syömällä ja sitten chillailemalla – ja 01:05 saavuimme Långnäsiin, ajoimme Maarianhaminan Solhemiin ja aloimme ladata akkuja kohta starttaavaa linturallia varten.

Könysimme aamiaiselle klo 05:45 muutaman muun rallijoukkueen seuraksi ja kohta olimmekin jo matkalla kohti sopivaa aloituspaikkaa. Sellainen löytyi Jomalan Prästträsketiltä, jossa rallimme alkoi 06:45 rantatielle kuuluneella huuhkajalla ja sitten lähdimme kiireesti ajamaan kohti Eckerötä. Muutamat pysähdykset matkan varrella tuottivat ainakin naakan, laulujoutsenen, hippiäisen, pikkukäpylinnun ja merikotka ennen kuin saavuimme Styrsingsuddenin kärkeen.

Styrssillä lajilistaan alkoi heti ropista tavaraa. Merellä näkyi alleja, riskilöitä, merimetsoja, kyhmyjoutsenia, iso- ja tukkakoskeloita, telkkiä, tukkasotkia, sinisorsia sekä kala-, harmaa- ja merilokkeja, joiden lisäksi näimme myös kaksi ruokkia ja haahkakoiraan. Niidenkin lisäksi aamua piristivät merestä kurkistelleet hallit.

Skeppsvikin metsistä löysimme teeren, kuusitiaisen ja  vihervarpusen, ja Torpin kylältä monia tavallisia talvilintuja kuten molemmat varpuslajit. Västerfjärdenillä uiskenteli valtava sotkaparvi, jonka seasta laskin ainakin 70 uiveloa, mutta Degersandin kärki ei tarjonnut kuin auringonpaistetta. Postbrygganilla tuskailimme pitkään kaukana väreilyssä uiskennelleen vesilintuparven kanssa, joka lopulta määrittyi 12 naaraspukuiseksi mustalinnuksi ja niiden sekaan lyöttäytyneeksi allikoiraaksi. Visiitti Käringsundbyn hyvälle ruokintapaikalle palkittiin paitsi lukuisilla mustarastailla myös närhellä ja palokärjellä. Eckerön viimeisestä etapista eli Storbysta ei löytynyt tuttua pulua, mutta peipponaaras kuitenkin.

Hammarlandissa kävimme ainoastaan perinteisellä Hammarvallenin koskikarapaikalla, joka ei tällä kertaa pettänyt vaan löysimme sekä karan että puukiipijän heti autosta noustuamme. Jomalan puolella ensimmäiseksi uudeksi lajiksi pääsi Odanbölen isolepinkäinen ja Gotbyn pelloilla alkoi pinnoja taas ropista. Yhdeltä pellolta löytyi joutsenten seasta töyhtöhyyppä ja samaan aikaan vastapuolella tietä nousi lentoon pulmusparvi. Niiden lisäksi listalle pääsi myös räkättirastas. Kungsöbatterin tienvarsi tarjosi puolestaan kolme uuttu- ja yhden sepelkyyhkyn sekä päivän toisen isolepinkäisen ja tilhiparven. Pikapiipahdus Hammaruddassa ei sekään tarjonnut kaipaamaamme merisirriä, mutta isokäpylinnun sentään. Viimeinen Jomalan kohteista eli Ramsholmen meni meiltä taas varsin putkeen, sillä kaukana railossa uivasta tukkasotkaparvesta löytyi punasotka- ja kolme lapasotkakoirasta ja heti perään näimme ja kuulimme myös alueen vakiolinnut, pähkinänakkelit. Jannen hakiessa autoa löysin vielä lentokentän päältä hiirihaukan, jonka senkin pääsimme koko joukkueella kuittaamaan.

Maarianhaminassa pinnasaldomme kasvoi länsisataman nokikanalla ja keskustassa lentäneellä puluparvella. Aika alkoi olla jo kortilla, joten lähdimme pikapuolin kohti Saltvikia. Ensimmäiseen tuuletukseen oli aihetta jo Jomalan ja Finströmin rajalla, jossa näkyi jokivarressa kolme harmaahaikaraa.

Viimeinen etappimme Saltvikin Haga ei sekään pettänyt, sillä ennen ralliajan loppua klo 17 näimme vielä yhteensä 34 merihanhea ja fasaanikukon – joka olikin jo reissumme 60 laji.

Purkutilaisuus Solhemissa alkoi päivällisellä, jonka jälkeen aloimme käydä päivän tuloksia läpi. Purku oli aluksi todella tasainen, mutta siirryimme sitten pitkäksi aikaa koko kisan johtoon. Paikalliset joukkueet kirivät kuitenkin lukuisilla ässälajeillaan, ja päädyimme loppujen lopuksi kolmannelle sijalle tasapisteissä kakkoseksi tulleiden Seagullsien kanssa. Voiton vei Team Falcon peräti 67 lajillaan. Iltasaunan jälkeen vetäydyimmekin sitten varsin pian yöpuulle valmistautumaan seuraavaa retkipäivää varten.