sunnuntai 23. syyskuuta 2012

20.9.2012 - Varanginvuonon kulttuuria ja historiaa

Torstaiaamuna lähdimme jälleen retkelle heti aamiaisen jälkeen. Nyt olimme liikkeellä pikkuautoilla ja ensimmäiset kohteemme olivat pari Vadsön museota. Etenkin paikallinen saunamuseo oli mielenkiintoinen, ja rantakatua kävellessä oli mukava katsella lähivesillä uiskentelevia haahkoja ja alleja. Museoreissun päätteeksi päästimme oppilaat toviksi shoppailemaan. Tauon jo lähestyessä loppuaan hoksasin pyörähtää mutkan satamassa, josta löytyi ilokseni paitsi merisiilejä mussuttavia haahkoja, myös nelisenkymmentä merisirriä.

Seuraavaksi jatkoimme koululle, jonne mennessä näkyi myös reissun ainoa piekana. Lyhyen evästauon jälkeen kävimme satamassa tutkailemassa juuri merellä käyneen oppilasryhmän kalansaalista, ja jatkoimme sitten tutustumaan läheisen Mortensnesin asutushistoriaan.

Sää suosi meitä, sillä vaikka koko päiväksi oli luvattu sadetta pääsimme retkeilemään kuivassa kelissä ja lisäksi merenpinta oli hämmästyttävän tyyni. Niinpä myös niemen edustan linnut oli helposti tsekattavissa, ja eipä aikaakaan kun löysin Nessebyn suunnasta vaihtopukuisen vanhan kyhmyhaahkakoiraan. Lisäksi niemeen näkyi ainakin yksi riskilä ja erinäinen joukko merimetsoja.

Päästyämme takaisin autoille alkoi taivaalta taas tihuttaa vettä ja iltapäivällä ja illalla sitä tuli jo taivaan täydeltä. Kävin kuitenkin ennen päivällistä mutkan Annijoen länsipuolella, jonne on perustettu jonkinmoinen lintupuisto lukuisine ruokintapaikkoineen. Paikka oli kuitenkin nyt aivan autio ja vain heikkokuntoisen tien yli juossut kärppä piristi retkeä. Illan ohjelmassa oli norjalaisnuorten laittamaa herkullista ruokaa ja yhteinen iltajuhla.