keskiviikko 10. heinäkuuta 2013

6.-8.7.2013 - lokkeja ja tiirailua

Sunnuntaiaamuna ajelin taas Simojärvellä, ja kahviteltuani Hamarin Allun luona suuntasin Allun, hänen poikansa Lennin ja Kalavaisen Topin kanssa läheisille pikkulammille tutkailemaan harmaalokkitilannetta. Topin rakentamasta lintutornista laskin lammilta ainakin yhdeksän isoa lokinpoikasta, joita sitten lähdimme Allun ja Lennin kanssa soutuveneellä tavoittelemaan Topin jäädessä torniin staijailemaan ja virittelemään makkaratulia läheiselle laavulle.

Auringon porottaessa soudimme lammilta ja Lenni juoksi rantasoilta kiinni peräti 11 komeaa harmaalokkinuorukaista, eli pesinnät näyttivät sujuneen huomattavasti edellisvuotta paremmin.

Iltapäivällä urakan jälkeen söimme Allun luona makoisat Allun ja Lennin Tenolta pyytämästä lohesta tehdyt "perhoset" Topin luota lainattujen pottujen ja sipulivoin kanssa, jonka jälkeen lähdimme ajelemaan kohti Lumijokea, jonne Allu oli luvannut viedä Lennin illaksi.

Ajomatkalla ei ihmeitä näkynyt - jokunen tuulihaukka vain - mutta erottuamme Lennistä jatkoimme saman tien yölaulajaretkelle Siikajoen ja Lumijoen maisemiin.

Retken saldoksi saimme pari ruisrääkkää (Karinkannasta ja Varjakan tien varresta) sekä peräti yhdeksän suopöllöä Karinkannan ja Puhkiavanperän väliltä. Leiriydyimme Puhkiavanperän P-paikalle, eli nukuimme teltassa, joskin omat yöuneni jäivät vain noin kolmen tunnin pituisiksi lähipellolla asustelleen kuoviemon aloitettua mekastuksensa jo viiden aikaan aamulla.

Jo ennen kahdeksaa olimme siirtyneet Sannanlahdelle, jossa koetimme etsiskellä hietatiiraa, mutta ilmeisesti kovaksi yltynyt tuuli oli nyt hyydyttänyt linnun lentohalut, sillä tälläkin kertaa moinen otus jäi meiltä näkemättä. Muuten linnusto oli pitkälti samaa kuin viime reissullanikin, eli mielenkiintoisempaa lajistoa edustivat mm. viisi mustapyrstökuiria, kolme merikihua ja muutama merikotka, nuolihaukka ja ampuhaukka sekä kaulushaikara.

Sannanlahden jälkeen pyörähdimme pikaisesti Pitkänokalla, josta saimme saaliiksemme vain pikkulepinkäisnaaraan ja Virkkulassa, jossa tuuli riepotti mm. 25 liron parvea. Muuten oli hiljaista.

Palattuamme iltasella Simojärvelle totesimme tuulen olevan tyyntymässä ja kelin näyttävän oikein houkuttelevalta. Niinpä (koska Allu oli todennut oman perämoottorinsa särkyneen) lainasimme moottoriveneen Kantoniemen tuvilta ja painelimme järvelle. Suuntasimme Pajuselälle alueen parhaille selkälokkisaarille, mutta kuten edellisvuosinakin oli pääosa selkälokkien pesinnöistä jälleen epäonnistunut, ja saarille oli asettunut asumaan myös harmaalokkeja. Saarten yllä varoitteli kymmenkunta selkälokkiemoa (ja yksi löytyi kuolleena rantavedestä, jonka toimitin myöhemmin Eviraan tutkittavaksi), mutta poikasia saimme renkaisiin vain kolme.

Lisäksi rengastimme saarilta kaksi harmaalokin poikasta yhden kalatiiran poikasen.

Rantauduimme lähempänä kahta, jonka jälkeen kävimme Allun luona iltapalalla ja lähdin ajelemaan kohti Kemijärveä. Kotimatkalla pyörähdin Juujärvellä ja Luusuassa saaden havikseeni vielä merkinnät keskellä tietä kököttäneestä käestä, varoittelevasta pikkutyllistä ja muutaman säkeen laulaneesta sirittäjästä.