lauantai 10. toukokuuta 2014

1.5.2014 - lintuvappu Parikkalassa

Saavuimme Siikalahdelle aamuneljän aikoihin, ja ajelimme saman tien Patotielle. Paikalla jo pitempään ollut ruokosirkkalintu oli harvakseltaan äänessä samoin kuin vastikään saapunut ruokokerttunen. Kaulushaikarat humppasivat, luhtakanat kiljuivat ja ainakin yksi luhtahuitti huittaili lahdella, ja kuuluipa jostakin aivan läheltämme myös heinätavin röyhtäilyä. Patotieltä siirryimme opastuskeskukselle ja vetäydyimme viimein yöpuulle.

Aamukymmenen maissa olimme taas jalkeilla. Janne oli pyöräillyt Patotielle jo aamulla, joten aamiaisen jälkeen siirryimme itsekin Patotien lintutornille pajulintujen laulaessa siellä täällä. Paikalla oli puolenkymmentä lähinnä paikallista lintuharrastajaa, joiden kanssa staijailimme iltapäivän puolelle asti.

Lähivedessä uiskenteli mm. mustakurkku-uikkuja, härkälintuja, punasotkia, nokikanoja, harmaasorsia ja heinätaveja, ympärillämme pörräili kymmenittäin niittykirvisiä ja lahdelta löytyi mm. kalatiiroja, suokukkoja ja liroja.

Muutamaan otteeseen taivaalla nähtiin jostakin lähipellolta ilmaan noussut yli 200 kapustarinnan parvi ja muutolla meni mm. jokunen pikkukuovi. Harmaapäätikka huuteli muutamaan otteeseen ja kaulushaikaroitakin näkyi lennossa.

Aamupäivän parhaat havainnot tehtiin kuitenkin petolintupuolella, sillä useiden ruskosuohaukkojen, lahdella pesivän sääksiparin ja ohitsemme viilettäneen nuolihaukan ohella näimme vanhan muuttohaukan ja pääsinpä ilokseni huutamaan ääneen ruovikon yltä matkalennosta nyppäämäni arosuohaukkakoiraankin.

Mielenkiintoisia olivat myös tornin alapuolella rapistelleet kyyt, joista kaksi koirasta intoutui välillä ottamaan jopa toisistaan mittaa.

Iltapäivällä haimme Hannan retkiseuraksi ja siirryimme lounastamaan Särkisalmen ABC:lle. Sieltä jatkoimme loppupäiväksi kiertelemään Saaren lintukohteita. Hanhia näkyi siellä täällä, mutta eniten niitä ynnäsimme ensimmäisestä etapistamme Rautalahdelta, jossa oli yhteensä 850 metsä- ja tundrahanhea sekä viitisenkymmentä valkoposkihanhea. Vuodariksi ko. paikka tarjosi rantasipin.

Pellot olivat nyt lähes kuivia, joten lintuja näkyi viimevuotista vähemmän. Mutta paljon niitä oli silti…  Akansuolta ynnäsimme 156 kapustarintaa ja Tetrisuolta löysimme muutaman kivitaskun. Pohjansuon pelloille saapui siellä ollessamme metsä- ja tundrahanhien ohella peräti 210 valkoposkihanhea.

Pohjanrannan torni ei tällä kertaa tarjonnut mitään rariteettia, mutta kaksi punajalkavikloa, kahdeksan pikkulokkia ja ison haara- ja räystäspääskyparven kuitenkin. Järvellä oli vanhempi mies ja pari poika verkoilla, joten rantapelloilla ei näkynyt hanhia. Kalaa järvestä näytti nousevan ihan kiitettävästi.

Suurenjärvenlietteiltä löysimme pensastaskun ja lapinsirkun ja Tarassiinlahden parkkialueella meitä oli vastassa leppälintukoiras. Mielenkiintoisin tornista näkynyt lintu oli puolestaan lähipellolla hiippaillut fasaanikukko. Viimeinen varsinainen retkikohteemme eli Kanavalampi tarjosi vielä sinisuohaukkakoiraan.

Hannan toivomuksesta kävimme vielä koluamassa yhden pienehkön metsäpläntin siinä toivossa, että paikalta voisi löytyä vaikka joku pöllö. Komppaus ei ollut turha, sillä törmäsimme yllätykseksemme pohjantikkanaaraaseen. Retken jälkeen nakkasimme Jannen ja Hannan kotiinsa ja siirryimme Siikalahdelle latailemaan akkuja tulevia retkipäiviä varten.