tiistai 30. huhtikuuta 2013

19.4.2013 - Patraksen lintuja ja tunnelmia

Perjantaiaamuna olin taas jalkeilla jo ennen aamiaista ja lähdin kipuamaan lähikukkulalle toiveinani saada kuvattua keltahemppoa tai samettipääkerttua. Jo portaita kiivetessäni kuulin samettipääkertun laulua ja matkimalla sen varoittelua sainkin yhden linnun hetkeksi kuvausetäisyydelle.

Linnoituksen reunalta löysin yllätyksekseni virtavästäräkin ja metsikköä lähestyessäni näkyi tien yli kulkevalla sähköjohdolla sitten keltahemppokin.

Pyörähdin pikaisesti lähimetsässä, mutta jouduin pian palaamaan hotellille Mikon, Jutan ja Jarnon seuraan. Kohta yksi isännistämme haki meidät ja johdatti lähipihassa olevalle autolleen - joskin oman keskittymiseni vei hetkeksi samassa pienessä sisäpihassa kipitelleet kaksi virtaväiskiä.

Ajelimme ensin paikallisen ortodoksisen seurakunnan ylläpitämään Soup kitchen:iin, jonka avulla tarjottiin ruokaa avun tarpeessa oleville.

Sieltä siirryimme laitakaupungille Patraksen kuuluisien karnevaalien värikkäiden rekvisiittojen valmistus- ja säilytyspaikkaan. Päivän kohokohta oli kuitenkin aivan upea vanha viinitila, jonka pihaan päästyämme näin jo reissun ensimmäisen harjalinnun ja paikallista Mavro Daphne portviiniä maistellessani pääsin nauttimaan alueen äänimaisemasta, johon kuului retken ainoan peipon ja keltahemppojen ohella mm. silkkikerttunen. Lisäksi rinteessä lenteli puolenkymmentä närheä ja taivaalla kaarteli tuulihaukka.

Pitkäksi venyneen lounaan ja parin viimeisen kohteen (eli apteekin ja kirppiksen) jälkeen seminaari päättyi ja hyvästelimme muut porukat. Hotellille päästyämme jatkoin lähes saman tien satamaan, jossa näkyi jälleen mukavasti mustanmerenlokkeja.

Kävelin myös pitkän lenkin kaupungin edustan ruderaattikentillä, ja vaikka lintuja olikin olosuhteisiin nähden hämmästyttävän vähän, onnistuin sentään löytämään (muutaman rantasipin, keltahemppojen ym. ohella) komean mustapäätaskun.

Illan päätteeksi hioimme vielä suunnitelmia seuraavan päivän varalle, jolloin päätimme siirtyä Patraksesta Ateenaan, ja söimme porukalla kreikkalaiset salaatit paikallisessa pikaruokapaikassa.