lauantai 13. huhtikuuta 2013

8.4.2013 - staijia ja laivailua

Ylimääräiseksi vapaapäiväksi ottamamme maanantai alkoi sekin klo 05:30 ruhtinaallisella aamiaisella, jonka jälkeen lähdimme liikkeelle melkoiseen räntäsateeseen. Lumen tulo loppui edellispäivän tapaan saapuessamme Styrssille, ja rannassa meitä odotti heti muutama pulmusparvi.

Merellä liikkui taas lintuja, mutta pohjoiseen kääntyneestä tuulesta johtuen määrät jäivät edellisaamua vaatimattomammiksi. Ainoat muuttavat pikkulinnut olivat muutama kiuru ja jossain vaiheessa meni myös yksinäinen kirvinen. Muutamaa tovia myöhemmin rantaa komppaamaan lähteneet Antti ja Mikko hätistivät yllemme kevään ensimmäisen niittykirvisen. Mukavimmat muuttohavainnot olivat kaukaa mereltä löytynyt iso Falco, joka tuli koko ajan suoraan meitä kohti ja määrittyi viimein vanhaksi muuttohaukkakoiraaksi. Melkein heti sen jälkeen meidät ohitti myös ruokkiparvessa matkannut etelänkiisla. Aamun muuttosummiksi ynnäsimme mm. 563 allia, 317 riskilää ja 86 ruokkia, ja ruokkiparvista löytyi myös muutamia talvipukuisia lintuja. Lisäksi aamun aikana muutti pieniä määriä metsä- ja kanadanhanhia, mustalintuja, pilkkasiipiä, tukkakoskeloita, silkkiuikku, meriharakoita ja töyhtöhyyppiä sekä silkkiuikku ja ristisorsa.

Styrssiltä lähdettyämme kävimme taas pikaisesti etsimässä Jomalassa havaittuja pikkujoutsenia, jonka jälkeen ajoimme majapaikkaamme tyhjentämään huoneitamme. Käväisin Antin kanssa tsekkaamassa lähirannan, jolloin Janne ja Mikko onnistuivat näkemään Solhemin edustalla kaksi nokkavarpusta. Niitä yrittäessämme löytyi piharuokinnalta pieneksi lohdutukseksi punarinta.

Lauttarantaan ajellessamme kävimme vielä Svibyvikenin sulalla jossa oli nyt neljä punasotkakoirasta ja lauttajonosta laskin vastarannalta 31 lapasotkaa. Laivan lähdettyä liikkeelle staijailimme tovin kannella saamalla saaliiksi mm. useita merikotkia ja meriharakoita, jokusen ristisorsan ja uivelon ja yhden tyllin, ja jossakin vaiheessa matkaa löytyi yhden isomman saaren kyljestä valtaisa useiden tuhansien sotkien lautta, jota merikotka pöllytti ilmaan.

Kävimme välillä aterioimassa puffetin puolella ja palattuamme kannelle näimme mm. ahtojäissä kellivän 14 hallin kerääntymän. Tuulen yllyttyä ikävän navakaksi siirryimme laivan sisätiloihin, jossa havainnointia oli mukavampi jatkaa.

Vielä juuri ennen Turkua näimme laivan ikkunasta mm. selkälokin ja tavin. Reissun viimeiseksi lintuhavainnoksi kirjasimme satamassa aivan auton edestä lentäneen varpushaukan. Mikko ja Antti lähtivät sitten ajamaan kohti Oulua ja itse jatkoin Jannen ja Potun seurassa Vantaalle asti, jonne jäin yöpymään jatkaakseni seuraavana aamuna aamukoneella takaisin talviseen Lappiin.