lauantai 13. huhtikuuta 2013

6.4.2013 - Ahvenanmaan rallissa

Perjantaina lähdin suoraan koulusta ajelemaan Rovaniemelle, josta lähti iltapäiväkone Helsinkiin. Tovin odottelun jälkeen veljeni Janne ja Miika ”Potu” Suojarinne nappasivat minut kyytiinsä lentoaseman edustalta ja jatkoimme matkaa Turkuun - edelleenkin hämmästyttävän talvisessa maisemassa. Paikallisessa Citymarketissa tapasimme loppuporukan eli Ala-Kojolan Mikon ja Peunan Antin, ja kun retkieväät oli ostettu, jatkoimme satamaan. Iltayhdeksän aikoihin upouusi Viking Grace lähti viimein kohti Ahvenanmaata, ja me siirryimme suunnittelemaan seuraavan päivän linturallia ja tankkaamaan puffet -ravintolan puolelle.

Saavuimme Långnäsin satamaan noin klo 01.05 ja ajoimme saaren halki Eckerön kunnan puolelle etsimään majapaikkaamme Solhemia. Kun majapaikka ei alkanut sovinnolla löytyä, hoksasi joku meistä, että rallikutsussa lukikin Solhem Maarianhamina.  Ralliväen perinteinen majapaikka olikin purettu ja oikea yöpymispaikkamme oli samanniminen kortteeri ihan muualla! Noin kahden aikaan pääsimme viimein ”yöpymään” eli levyttämään hetkeksi ennen klo 05 alkavaa aamiaista ja 06 starttaavaa rallia.

Retkifiilis oli kuitenkin korkealla heti herättyämme, ja aamiaisen jälkeen ajelimme taas Eckerön puolelle Styrsingsuddenin tien varteen. Heti ralliajan alettua pysähdyimme muutamia kertoja kuuntelemaan aamun äänimaisemaa, johon kuului ensin vain muutama kevättä julistava mustarastas mutta kohta korviimme kantautui jo mm. isokäpylinnun kutsuääntä ja peukaloisen ja puukiipijän laulua.

Rannassa oli sitten enemmänkin elämää. Noin tuhannen haahkan ja useiden laulu- ja kyhmyjoutsenten, sinisorsien, allien, isokoskeloiden, telkkien ja merimetsojen ym. joukosta ynnäsimme tovin staijailun tuloksena viitisenkymmentä riskilää, kolme ruokkia, 15 mustalintua ja 5 ristisorsaa. Myös reissun ensimmäinen halli kurkisteli jo merestä.

Merilintustaijin jälkeen keskityimme jonkin aikaa metsälajeihin, ja saimmekin listattua mm. kuusi- ja hömötiaisen, hippiäisen ja palokärjen. Päästyämme peltomaisemaan lajisto laajeni jo kiuruun ja kottaraiseenkin. Postbrygganilta löysimme pari silkkiuikkua ja pilkkasiipeä sekä päivän ensimmäisen hiirihaukan ja Degersandissa meidät yllätti tien yli lentänyt varpushaukka. Merikotkia tuntui liitelevän taivaalla aivan yhtenään ja Storbyn peltojen seutuvilla kaarteli kolmen ”halin” seurassa myös komea nuori maakotka.

Sisämaan parhaaksi kohteeksi osoittautui Hammarlandin Lillbolstad, jonka pelloilla laidunsi laskujeni mukaan 225 laulujoutsenta, 86 meri-, 2 metsä- ja 5 kanadanhanhea sekä 11 kurkea. Lisäksi näimme siellä mm. 12 uuttukyyhkyn parven, töyhtöhyypän ja räkättirastaan ja poimimme isosta varisparvesta pari mustavaristakin. Aivan Hammarlandin ja Finnströmin kuntarajalta löysimme myös päivän ensimmäiset harmaahaikarat ja tiklit.

Keli oli koko päivän aurinkoinen ja tyyni, joten oli ainakin mitä parhain ulkoilusää. Maarianhaminassa tuottoisin lintupaikka oli kalasatama. Heti saapuessamme näimme pari lentävää harmaahaikaraa ja satama-altaassa kellui 39 nokikanan parvi. Vastarannan tukkasotkaparvesta taas laskimme 35 lapasotkaa.

Palattuamme Jomalan puolelle löysimme pelloilta uusia joutsen- ja hanhikerääntymiä ja onnistuin lukemaan yhden suomalaisen kaularengasjoutsenenkin. Ralliajan lähestyessä pikkuhiljaa loppuaan saimme vielä Gottbystä pikkukäpylinnun ja Tallögassa näkyi päivän suurin merimetsokerääntymä – noin 350 lintua.

Lopetuspaikkamme oli suunnitellusti Hammarudda, jonka kalliolle noustessamme Janne nyppäsi heti kolme merisirriä samalta luodolta kuin edellisessä rallissammekin 28.2.2009. Pyörimme jonkin aikaa kalliolla, kunnes hoksasimme kävellä niemen vastapuolelle, josta löysimme rallilajiksi uivelon. Jäimme paikalle staijailemaan, ja odottamaan että kello tulisi 17. Vain pari minuuttia ennen kisa-ajan päättymistä Janne karjaisi että kaukana lahden pohjukassa lentää meriharakka. Kevyen kenttäpaniikin jälkeen totesimme neljän meistä ehtineen kuitata lajin ja fiilis oli sen mukainen. Viime minuuteilla tullut 68. kisalaji kruunasi hienon retkipäivän ja lähdimme hyvillä mielin palailemaan majapaikkaamme päivälliselle ja rallin purkuun. (Autolle palatessamme Potu tosin näki vielä lehtokurpan, joka jäi uupumaan niin meiltä kuin muiltakin joukkueilta).

Purkutilaisuudessa olivat mukana kaikki kisaan osallistuneet 13 joukkuetta ja jännittävien vaiheiden jälkeen joukkueemme ”Nappulaliigan liikanappulat” joutui tyytymään neljänteen sijaan – johon olimme kuitenkin ”turistiporukkana” loppujen lopuksi oikein tyytyväisiä, vaikka välillä mitalisijakin näytti jo aika varmalta. Iltaseremoniat sujuivat varsin nopeasti ja painuimme jo hyvissä ajoin yöpuulle lataamaan akkuja seuraavan päivän retkiä varten.