tiistai 8. huhtikuuta 2014

1.4.2014 - aprillia...

Aloitimme viimeisenkin Ahvenanmaapäivämme Styrsingsuddenilla, joskin pohjoiseen kääntyneen tuulen takia tämä aamu oli selvästi edellisiä vaisumpi. Riskilöitä meni enää 50 ja ruokkeja vain 20, joiden lisäksi laskimme muutolta 360 haahkaa, 160 allia, kuusi mustalintua ja kaksi kaakkuria. Jannen hoksaama tumma merikihu ei sekään enää hirveästi innostanut – vaikka hyvä havis olikin.

Koska olimme kolunneet lähialueen kohteet jo kahdesti päätimme suunnata Lemlandin puolelle Herröskatanin lintutornille. Matkalla löysimme fasaanikukon lähes tasan tarkkaan samasta paikasta kuin edellisvuonnakin. Herröskatan oli kuitenkin pettymys, ja kirjasimme paikalta vain muutaman meriharakan.

Paluumatkalla laskin melkoisessa (mutta onneksi lyhytaikaisessa) lumipyryssä tien varteen osuneelta pienehköltä Storvikeniltä peräti 850 tukkasotkaa, ja kahvitauon jälkeen ajelimme Solhemiin pakkailemaan kamojamme.

Viking Grace nouti meidät klo 14:25, jonka jälkeen siirryimme toviksi kannelle staijailemaan. Jomalan edustalta löytyi reissun ensimmäinen selkälokki, ja kirjasimme vielä jonkun ristisorsan ja meriharakankin. Haahkoja tosin näkyi tuhansittain, mutta kova tuuli ja varaamamme puffet –ateria estivät niiden tarkemman laskemisen.

Ohittaessamme Paraisten puolella olevia merimetsosaaria, joilla merikotka pöllytti lentoon saarten puissa istuskelevia puoltatuhatta merimetsoa, oli minun taas pakko päästä kannelle. Loppumatkalla emme kuitenkaan nähneet enää kuin muutaman selkälokin ja kanadanhanhen ja Ruissalon rantaniityillä laiduntaneet 62 valkoposkihanhea. Turun satama-allas oli nyt aivan täynnä lokkeja, joten kevät oli edennyt myös mantereen puolella reissussa ollessamme.

Rantauduttuamme ajoimme rautatieasemalle, jossa hyvästelimme Oulun junalle suunnanneet Antin ja Mikon. Sitten hyppäsin koppiauton rattiin helpottaakseni Jannen pitkää ajourakkaa, ja ajelin Helsinki-Vantaalle, jossa majoituin Pilotti –hotelliin, Jannen jatkaessa kohti Parikkalaa.

Ilta sujui syrjäsilmällä Mestareiden liigan pudotuspelejä katsoessa ja päivän haviksia naputellessa. Aamulla lensin sitten Lapin talvisiin maisemiin Rovaniemelle, ajoin koululle pitämään päivän tunnit, kävin kahdessa palaverissa ja kotiuduin viimein iltasella väsyneenä mutta onnellisena. Oli ollut hieno retki!