tiistai 8. huhtikuuta 2014

28.3.2014 - kohti etelää

Maaliskuu eteni pitkään ilman minkäänlaisia havaintomerkintöjä. Perjantaina 21.3. olin Itä-Lapin kuntayhtymän hallituksen kokouksessa Pyhätunturilla ja lauantaina kävimme LC Kemijärven teatterireissulla Kemissä, mutta kulloisenkin kulkupelin ikkunoiden takana vilissyt talvinen maisema ei tarjonnut mitään mainittavaa. Sunnuntai-illan luontoelämykset tarjosi puolestaan Lassi Rautiaisen komea kuvaesitys Pyhätunturin Naavassa.

Kuukauden viimeisenä perjantaina pomppasin kuitenkin kesken koulupäivän autoon, ajelin Rovaniemen lentoasemalle ja lensin Helsinkiin. Siellä Janne olikin jo minua odottelemassa ja lähdimme ajelemaan kohti Turkua. Etelä-Suomessa kevät oli jo pitkällä, ja matkan varrella näkyi mm. töyhtöhyyppiä, sepelkyyhkyjä ja jokunen metsähanhikin.

Koska ehdimme Turkuun jonkin verran ennen retkikavereittemme Ala-Kojolan Mikon ja Peunan Antin junaa, päätimme pyörähtää pikaisesti Ruissalossa. Ajelimme saaren kärkeen ja käväisimme rannassa peippojen, mustarastaiden ja kottaraisten laulaessa. Räkättirastaita näkyi siellä täällä ja ainakin yhdellä pellolla lenteli kiuruja.

Palatessamme kohti keskustaa hoksasin katsoa kännykällä Tiirasta, missä päin Ruissaloa oli viimeksi havaittu valkoposkihanhia. Janne kun havitteli lajia kuukausipinnaksi. Kohta löysimmekin itsemme Ruissalon kartanon luota ynnäilemästä ruohikolla tepastelleita viittäkymmentä valkoposkea.

Sitten ajelimme rautatieasemalle, nappasimme pojat kyytiin ja jatkoimme ruokaostoksille. Saavuimme satamaan noin tuntia ennen laivan lähtöä, joten kävimme kiikaroimassa lähirannasta muutaman harmaa- ja kalalokin, tukkasotkan ja yhden punasotkankin. Illan pimetessä satama-altaaseen saapui yöpymään puolensataa naurulokkia.

Viking Grace starttasi Ahvenanmaata kohti iltayhdeksältä, jolloin siirryimme tankkaamaan puffetin puolelle. Energiavarastojen täytyttyä tuli kuulutus Jenni Vartiaisen kohta alkavasta keikasta.  Niinpä siirryin sinne fiilistelemään jätkien jäädessä sulattelemaan aterioitaan.

Laivamme saapui Ahvenanmaan Långnäsiin klo 01, jonka jälkeen jatkoimme ripeästi majapaikkaamme Maarianhaminan Solhemiin latailemaan akkuja ennen klo 04.45 alkavaa aamupalaa ja 05.30 starttaavaa linturallia.