tiistai 31. heinäkuuta 2012

26.-28.7.2012 - Yöttömän yön soudussa

Torstaina iltapäivällä lähdin köröttelemään bussikyydillä kohti Savukoskea. Samperin Savotassa nautitun päivällisen ja infotilaisuuden jälkeen suuntasimme jokirantaan, josta alkoi 110 kilometrin taival takaisin kohti Kemijärveä. Kulkuvälineenä oli tosin nyt kirkkovene, ja porukkana Yöttömän yön soutuun osallistuva Kemijärven kaupungin 15 henkinen joukkue. Perämiehenä veneessämme oli viimevuotiseen tapaan Pertti "Roope" Poropudas, ja itse päädyin Majavan Ahtin kanssa ensimmäiseksi airopariksi - eli meidän vastuullamme oli vauhdin pito koko reissun ajan.

Jokivarsi oli iltasella hyvin hiljainen. Näkyvin laji oli rantasipi, jonka lisäksi näkyi jokunen telkkä ja koskelo, mutta eipä juuri muuta. Yöllä noin klo 02 yhdeksän kirkkovenettä ja joukko kanootteja rantautui Kaikurantaan, jossa nautimme iltapalaksi mm. loimulohta ja lohkopottuja, ja painuimme puolijoukkuetelttaan nukkumaan.

Aamuherätys oli joskus kahdeksan kieppeillä, ja aamiaiselta löytyi mm. paistettuja muikkuja. Seuraava pidempi kahvi- ja kampanisutauko pidettiin sitten Keminsaarten komeilla niityillä.

Täältä matka jatkui Pelkosenniemelle, jossa lounaaksi syötiin herkullista Huttu-ukon keittoa, ja päivän päätepiste oli Vuostimon Kuukiuru, jonne saapuessamme näkyi joen yllä mehiläishaukka, joka oli samalla koko päivän ainoa mainittava lintuhavainto. Vuostimosta meidän kuljetettiin Pyhätunturille, jossa osa porukasta (minä myös) kävi hissillä laella asti, jonka jälkeen ilta jatkui hotellilla poronkäristystä syömällä ja päättyi kämpällämme Olympialaisten avajaisiin.

Lauantain aamiainen oli taas hotellilla, jonka jälkeen ohjelmassa oli käynti luontokeskus Naavassa, ja vasta puoliltapäivin lähdimme soutamaan. Päivän välietapit olivat lounas Oinaalla ja kahvi- ja leipäjuustotauko Kostamossa, ja noin 18:30 saavuimme viimein Kemijärven satamaan varmaankin satapäisen ihmisjoukon hurratessa meille rannalla. Satamassa souturetki päättyi kunniakirjojen jakoon. Viimevuotiseen tapaan reissu onnistui hyvin, ja oli jälleen hieno elämys.